Charlottes Biotop

Biotop

 Jeg har valgt min biotop i Vognsbølparken. Skoven er grundlagt i begyndelsen af 1900-tallet, da de vindblæste jorder var øde og privatejede hede arealer. Driftige esbjergensere tog sammen med Hedeselskabet initiativ til en tilplantning. Rundt i parken er placeret parkstole, hvor man kan slappe af eller blot nyde livet under åben himmel. 





Hej Ida, 

Det er da rigtigt du er fra Esbjerg. Hvor er det dejligt du kender det område. Det er et smukt og skønt område. Jeg har brugt det rigtig meget, da jeg gik tur med min hund. Lige nu løber jeg ofte i Nørreskoven og det passer med at jeg løber forbi min biotop. Jeg har valgt min biotop i strandskoven nærmere bestemt over for Blue Water Arena. Jeg har også fokus på et bestemt træ samt en træstamme som ligger på jorden. (jeg har taget et billede af dette som ligger under min biotop) Det er et utroligt smukt område og jeg synes, det er svært at begrænse sig, men det har jeg fokus på.  Jeg har prøvet at ridse mit område op med gult. Jeg håber det giver en fornemmelse af, hvor jeg har valgt min biopot, jeg har ligeledes prøvet at lavet en skitse.  



Indsamling af planter:

 Planter jeg har fundet på mit biotop. Under min indsamling af planter mødte jeg utrolig mange hjælpsomme mennesker, hvilke var super dejligt, at opleve. Jeg har ligeledes valgt at bruge plantNet App og kunne ikke have klaret det uden den. En fantastiske App.

                                                     Mangeløv

                                                     Påskeliljer - dejligt så er foråret på vej.

                                                      Mos

                                                     En ensom taks. som er giftig for heste og kreaturer. Som Mennesker                                                skal vi også være opmærksom på den, da den er giftig. 

                                                      Vintergæk - så er det snart tid til at lave gækkebreve

                                                      Nellikerod

Hindbær
Kristtorn
Efeu

                                                     Mælkebøtte.


Indsamling af insekter: 

Jeg valgte at tage en pose blade og en bunke jord med hjem, som jeg efterfølgende fandt flere insekter i.




Tror det er en lille snegl uden et hus. har prøvet at google på nettet, men kan ikke finde den.
 


Mon ikke der bor en lille skovmus her. Skovmusen lever i gange under jorden, hvor den bygger reder og forrådskamre. 


Et tusindben. Der er 41 arter i Danmark. Tror det her er en skov-tusindben. 


En lille edderkop, som havde gemt sig mellem bladene. 


En regnorm.


Under barken på et træ. Tror det er æg, men ved ikke hvilke æg det er. 


Jeg tænker det er en skarv rede. Ved der har været store problemer med dem i Nørreskoven og man på et tidspunkt skød dem. Vil prøve at undersøge noget mere om dette. 


Den larve er ikke fra nørreskoven, men fik den ind med juletræet. Har opbevaret den i en krukke. Tror det er en bjørnespinder larve som bliver til en natsværmer. Den kan give kløe på huden. 


sluttede af med en gåtur i skoven. 




2 aktiviteter:

Aktivitet 1 har jeg/vi lavet en kartoffel fælde og gravet et glas ned i jorden, for at indsamle insekter.


Aktivitet 1: Jeg har valgt at medinddrage 2 af beboerne på det bofællesskab hvor jeg arbejder, for udviklingshæmmet. 
                                                                          

                                    


Da de viste interesse for projektet greb jeg chancen og inddragede dem i opgaven. De hjalp med at skære kartoflen over og udhule den. De var meget engageret i processen.  Der kom mange spørgsmål undervejs fra dem som gav anledning til en god snak om insekter. Jeg fornemmede de fik en følelse af, at at være fælles om noget "Det fælles tredje". Der blev skabt en samhørighed, samt et rum, hvor der var plads til alle. Borgerne gik op i det med liv og sjæl. En tur i skoven, hvor der er højt til himlen, gør bare en forskel for det enkelte menneske. 
Pædagogisk arbejde i naturen er ofte præget af en anden tidsopfattelse, andre samværsformer, kropslighed, møde med håndgribelige konkreter og stor overraskende oplevelser, der kan være betydningsfulde rammefaktorer for den enkeltes læring. (Ejbye-Ernst, Stockholm, s.41)
både borgerne og jeg glemt tiden, vi havde fokus på vores opgave og naturen. vi var sammen i en anden kontekst - vi havde en fælles opgave, som vi alle fik en super god oplevelse ud af og som de stadigvæk snakker om. 








Aktivitet 2: Der har jeg valgt min larve, som kom ind med juletræet og som jeg har opbevaret i en krukke siden. 


Jeg har været inde på forskellige hjemmesider  og læse om larver og jeg er i tvivl om det er en bjørnespinder larve. Troede den var død, da den i 3 dage lå hel stille og da jeg kiggede på 4. dag havde den lavet spind.  Jeg tror den er ved at forpuppe sig. 




Jeg kigger til larven hver dag og jeg synes det er en spændende proces at følge med i. 


2 kommentarer:

  1. Hejsa Charlotte - fint med de 10 dyr - jeg er spændt på at se hvilke aktiviteter du har afprøvet :-)

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte

    Var lige forbi din blog i dag.
    jeg vil bare lige sige, at tak for info om Vognsbølparken, som jeg af og til kom i for maaaange år siden. Jeg anede ikke, at der har engang været hede-areal.
    Dejligt at beboerne havde lyst til at deltage i din aktivitet, og at de var så motiverede.
    I øvrigt dejlige billeder
    Tak for at måtte kigge med.

    Vi ses fredag

    SvarSlet

Udviklings projekt 1

 Udviklings projekt 1 Udviklingsprojekt   1. Undring / problemstilling – Hvad er det, der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Re...