Udviklings projekt 1
Udviklingsprojekt
1. Undring / problemstilling – Hvad er det, der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.
Undring:
Vi arbejder til dagligt med borgere, der er fysisk og psykisk udfordret og vores normering er, som så mange andre steder ikke specielt høj. Vi vil gerne vores borgere det bedste og her har vi følgende udringer:
Hvorfor er det, at vi ikke benytter os mere af naturen, er det grundet en travl hverdag? Eller mangel på personale? Kan vi på anden vis inddrage naturen og i så fald hvordan?
Når nu naturen er så langt væk i vores dagligdag, kan vi så bringe den tættere på? Kan vi lave en alternativ køkkenhave på institutionen? Og hvad skal der til?
Dette er nogle af de undringer vi har gjort os og idet, at der nu er flyttet to nye borgere ind på den afdeling vi ønsker at afprøve projektet på, tænker vi, at det kunne være godt at gøre brug af det fælles tredje, da vi derigennem kan arbejde med relations dannelse.
Udviklingsprojektet går i sin helhed ud på, at vi har en gruppe borgere der opholder sig det meste af deres hverdag indendørs, vi vil derfor meget gerne flytte naturen tættere på dem og starte en urte/grønsags have op i samarbejde med borgerne.
Hvorfor vil vi så det? Vi har i gruppen tænkt, at vi vil arbejde sundhedsfremmende, da nogle af vores borgere også har nogle somatiske udfordringer, som diabetes og andre livsstilssygedomme. Vi vil også arbejde med mental sundhed, da der er en del forskning der viser, at man kan profitere positivt af at komme ud i naturen. I 2014-2015 deltog 51 kvindelige studerende i et ’crossoverstudie’, udviklet i forbindelse med Helseskoven Octovia, hvor sammenhængen mellem miljø, design og mental samt fysisk restitution blev belyst. De repræsenterer hver især et spektrum af oplevelser og karakteristika i grønne miljøer, som er baseret på borgeres oplevelser af disse. En del af oplevelsesværdierne er relateret til mental restitution, mens andre oplevelsesværdier er relateret til socialt samvær.
Ved at arbejde sundhedsfremmende i vores udviklingsprojekt, kan både vi og borgeren få et kendskab til en sundere livsstil både psykisk og fysisk. At borgerne bliver med inddraget i selve projektet, giver dem en form for ejerskab der kan være med til at øge motivationen. Vi tænker, at igennem dette projekt vil borgerne tilegne sig naturfaglig dannelse. Vi har ligeledes tænkt at vi vil arbejde med analog, dialog og katalog viden, i den forstand, at borgerne gennem projektet vil udvide deres viden om de planter de arbejder med, via berøring, smag og duft, samt dialogen mellem personale og borger.
Hvilke didaktiske metoder/modeller vil vi anvende?
Vi har i gruppen drøftet hvad det er, vi vil opnå med naturen og hvorfor det er så vigtigt og hvordan vi kan komme i mål med projektet.
Her kom vi frem til følgende:
Udvælgelse af metoder/modeller
SMTTE-model
Teorien om det fælles tredje.
2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introduceret til på bibliotekskurset.
Hvordan kan vi støtte borgerne i at tilegne sig en forståelse af en sundere livsstil igennem projekt urte/køkkenhave?
Vi tænker at dette kunne være interessant og ikke mindst et meget væsentligt tema at undersøge, da vi arbejder med en borgergruppe, der ofte vælger den usunde livsstil frem for den lidt sundere, hvilket på sigt kan have både fysiske og psykiske konsekvenser.
2. b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Videns indsamling
Vi vil gerne udvikle borgernes syn på naturen og hvad den kan anvendes til ud fra en pædagogisk didaktisk tilgang. Vi vil undersøge om det er muligt lovmæssigt at gøre brug af videooptagelser, da vi derigennem vil kunne få en præciseret viden inden for den undring vi har, som vi vil kunne arbejde videre med. Med videooptagelser får man ofte en bevidsthed samt viden som man ikke tidligere har været opmærksom på. Det kan være den tavse viden. Vi vil anvende videooptagelser til eget brug i gruppen, da vi bedre vil kunne fokusere på helheder og detaljer. Gøre det abstrakte konkret og vise det rumlige og visuelle samt få øje på detaljer. Vi vil ligeledes kunne kigge på udvikling over tid. Vi vil tænke det socialkonstruktivistiske læringssyn ind i vores projekt, da den er afhængig af den sociale kontekst og de rammer/fællesskaber man befinder sig i.
Referencer
center, p. (1987). smtte-model. kristiansand: pædagogisk center.
Michael, H. (16. 01 1996). www.Michaelhusen.dk. Hentet fra Michael Husen: www.Michaelhusen.dk/det-faelles-tredje
https://ign.ku.dk/octovia/forskning/forskningsprojekter/helseskoven-octovia/
Hejsa
SvarSletTak for opgaven - spændende at I vil arbejde med køkkenhaven i en pædagogisk praksis. Overvej at sætte analog, dialog og katalog viden samt det pædagogiske arbejde med naturdannelse i fokus i opgaven.
Vi kan være lidt bekymrede for at et hovedfokus på 'sundhedsfremme' rammer ved siden af i forhold til modulets kompetencemål.
Det vil være fint kort at beskrive målet for det pædagogiske arbejde i det botilbud(?) hvor jeres udviklingsprojekt foregår og hvordan hænger dette sammen med jeres køkkenhave i den pædagogiske praksis. Vælg gerne et eller flere af målene ud.
Overvej at bruge Aktionslæringsmodellen i stedet for en SMTTE-model (bogen er obligatorisk læsning: Krogh, S. & Schmidt, S. (2014). Aktionslæring i pædagogisk praksis. Dafolo).
Omkring jeres litteraturliste skal I arbejde med at finde mere relevant litteratur da der mangler litteratur inden for natur og udeliv (se kompetencemålet https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/search/label/Kompetencem%C3%A5l%20for%20natur%20og%20udeliv)
Vi kan foreslå følgende udover grundbogen:
Møller-Jensen, K. (2015). Haven som lærested. Udvikling af mulighedsgørende pædagogik i pædagogiske haver. I: Tidsskrift for Socialpædagogik , nr. 1, s. 53-66. ISSN: 13983717
Skovsbøl, U. (2012). Specialklasser høster succes i køkkenhaven. I: Skolehaver i praksis (s. 90-114). Frydenlund. ISBN: 9788771180725
Ejbye-Ernst, N. & Seidler, P.N. & Sørensen, V. (2018). Inddragelse af naturen i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner – med naturaktiviteter som en integreret del af indsatsen. Viden om friluftsliv.dk. https://videnomfriluftsliv.dk/sites/default/files/pdf/Pdf-filer/rapport_natur_og_sociale_indsatser.pdf
Vh Ib & Ida