søndag den 27. februar 2022

 Aktivitet 4

Bål. 

 

Planlægning: 

Hvad skal du bruge. Træ, optænding,  

Lav en kasse med ting.  

 

Didaktiske overvejelser.  

Hvad får barnet ud af aktiviteten. Lyde når det brænder, lugten og varme. (sansestimulering) At man kan gå til og fra. Det er ikke noget formelt, man kan tale sammen eller bare være ved bålet. Man har et fælles tredje. Sammen ved bålet kan det være lettere at snakke om ting der er svære da man ikke sidder overfor hinanden ved et bord. (ingen øjenkontakt) Det giver en indre ro. Barnet får styrket samarbejdet til de andre børn. Det kan være med til at inkludere børn i fællesskabet som normalt er udenfor da de her kan byde ind med deres kompetencer. (s. 152) 

 

Snobrød over gløder. 

Børnene følger processen hvordan gær får dejen til at hæve ved at der bliver tilført væske og varme. Børnene kan følge med i skålen hvordan dejen hæver mere og mere. Børnene er med til at finde pinde som bliver snittet i enden så de kan bruges til snobrødet. Dette styrker børnenes finmotorik. Børnene får dejen i hænderne når det skal sættes på pinden.(sanser og motorisk) Og hvordan brødet bager over gløder. At man skal være koncentreret da brødet ellers bliver brændt.  




Bålet bliver tændt. Her snakkes der med børnene om hvad der skal være til stede for at det bål kan brænde. 

  • Der skal være brændbart materiale (pinde, græs, træ og bark) 

  • Temperaturen skal være tilpas høj igennem optændingsmaterialer 

  • Og der skal være ilt til stede. 

Derudover skal man inden man laver bål tjekke om det er lovligt at lave bål der hvor man gerne vil. Dette kan tjekkes under : BEK nr 1317 af 21/12/2011. Retsinformation.dk 














1 kommentar:

  1. Hejsa - er lidt usikker på hvordan denne aktivitet hænger sammen med jeres biotoper. Kunne man finde spiselige planter på biotopen og komme i dejen?
    Det er ikke tydeligt hvordan I alle 4 har bidraget til denne aktivitet? (lidt samme udfordring som med aktivitet 3 / grannåle the). Det er væsentligt at I alle tilegner de praktiske færdigheder som også er vigtig del af modulet. Vi vil bede jer om fremadrette synliggøre at I alle har bidraget aktivt til opgaverne.

    SvarSlet

Udviklings projekt 1

 Udviklings projekt 1 Udviklingsprojekt   1. Undring / problemstilling – Hvad er det, der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Re...