Dyreholdsopgave A / Charlotte d.15/2-22
Jeg havde mange overvejelser om, hvilket dyr jeg skulle vælge at holde. Jeg kunne også på et tidspunkt mærke panikken, da det er en helt ny verden for mig at skulle holde insekter. Men efter en snak i gruppen og med hjælp fra Ida, faldt mit valg på græshopper. Jeg havde egentligt besluttet, at jeg ikke ville inddrage beboerne på det bofællesskab hvor jeg er ansat, men jeg har ændret mening og har besluttet at inddrage beboerne. Der er specielt to beboere der viser stor interesse for naturen og dyr.
1.Vælg en bruger/borger gruppe:
Jeg er ansat på et bofællesskab for psykisk og fysisk udviklingshæmmede som er mellem 45-75 år.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
At de får et kendskab til naturen samt en viden om insekter, som de forhåbentlig på sigt ville kunne koble til andre insekter, da jeg forhåbentlig vil kunne vække en nysgerrighed ved borgerne. Den borgergruppe jeg har med at gøre, er til tider stressede. Jeg tænker de vil kunne opnå stressreduktion og her tænker jeg ved brug af low arousal metoden. Der findes ligeledes en masse mindfulness musik med lyde fra naturen, som jeg i fællesskab med borgerne vil undersøge nærmere. Processen vil hovedsaligt foregå i gruppe, da jeg gerne vil have fokus på deres sociale kompetencer og jeg vurderer, at der er meget læring i det at være i en gruppe både på det sociale og det kognitive. Jeg håber de igennem processen vil få en viden, som de efterfølgende vil kunne videreudvikle på.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Jeg vil placere terrariet så det er i øjenhøjde og synligt for borgerne. De skal ligeledes have mulighed for at sidde ned, imens de iagttagere insekterne. Jeg vil være opmærksom på at buret står et lunt sted, da græshopperne ikke har godt af vindtræk. Borgerne skal inddrages i processen og hjælp med fodring samt udskiftning af vand. Borgerne får på sigt en viden om, at man kan spise græshopper samt andre insekter og hvad det betyder for miljøet og klimaet. Vi vil slutte processen af med at sætte insekterne fri i naturen eller tilberede dem, det må tiden vise.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
At borgere får en naturfaglig forståelse og interesse i de levende insekter, der er omkring dem (Danmarks evalueringsinstitut, 2015, s. 21-22). De får en bevidsthed om miljø samt klima og her tænker jeg på, at vi alle skal passe på den verden vi lever i. Vi skal tage mere hensyn til affald og ikke smide ting i naturen. Jeg vil gribe det an på en håndgribelig måde og tale et sprog de forstår.
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Jeg vil hovedsageligt kigge på hvad der sker mellem borgere, når man er sammen om et fælles projekt, hvordan samarbejdet er og hvordan man taler til hinanden. Tonen mellem borgere er til tider meget hård, så jeg håber projektet vil kunne skabe et bedre fællesskab. Her tænker jeg det fælles tredje om det vil kunne skabe en anderledes relation og forståelse for hinanden, som man vil kunne videreudvikle på i andre fællesskaber.
Charlotte d.8/2-22: Jeg er nu i gang med at forberede mig på, at jeg skal have insekter. Jeg har besluttet, at det skal være græshopper. Jeg bruger rigtig meget tid på nettet, til at få mere til at få mere viden om græshopper, da dette er et helt nyt kapitel for mig. Jeg har ligeledes været på biblioteket, hvor jeg har lånt en børnebog som hedder Krible krable dyr. Jeg har 3 slags korn, som jeg vil gå i gang med at plante, så det forhåbentlig kan være klar til græshopperne, flytter ind i næste uge. Der er spelt, kamut og hel havre.
Jeg vil prøve at sår kornet i vat. Har været ved 3 dyrehandler i dag troede de havde græshopper, men de skal bestilles hjem:-( så min græshopper flytter først ind på tirsdag om en uge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar