tirsdag den 22. februar 2022

fugle foder og insektfælder.





AKTIVITET I BØRNEHØJDE.

Som aktivitet har jeg valgt, at inddrage min den yngste, da vi fortsat er sygedomsramte i hjemmet.
Vi har valgt lave foderbræt til fugle, ved at genbruge tomme mælkekartonner.

Aktivitet to, lavede vi da vi skulle indsamle dyr, her er tale om kartoffel fælder.

Og hvorfor lige disse to aktiviteter? målet med lige disse to aktiviteter er, at få kendskab til dyrlivet der er i haven, ligeledes arbejdes der med finmotorikken.




Fremgangsmåde ved foderbræt.

1-2 tomme mælkekartonner
saks
foder (vi har valgt solsikke frø og daggammelt rugbrød)
snor
pinde
ekstra vægt









Først mærker man op hvor man vil lave hullerne i mælke kartonnen, dernæst skipper man hullerne ud



Når man har klippet huller i kartonnen, samt sat snor i og pinde, så er foderbrættet praktisk talt klar til at blive sat op.



Når man skal sætte foderbrættet op, skal det være et sted hvor fuglene let kan komme til foderbrættet. Drengene har selv valgt stedet hvor de skal hænge, men når de er så udsat for vind og regn, skal der ligt ekstra vægt i, vi har derfor valgt at tilføje ekstra vægt i form af sten i bunden af foderbrættet, dette gør at de bliver lidt mere stabile.

Når foderbrættet er sat op, skal der foder i, som før nævnt så har vi valgt at benytte solsikke og daggammelt rugbrød med masser af kerner i.




Når man starter op med at fodre i det fri, er det vigtigt at der bliver fyldt foder i hver dag.





Der er også ulemper ved at sætte foderbræt op, nemlig at man tiltrækker skadedyr, derfor er det en god ide, ikke at hænge brættet op for tæt på huse og man skal ikke hælde for meget foder i. Der skal ikke mere foder i end fuglene kan nå at spise på kort tid, derved mindsker man spildet og chancen for at tiltrække skadedyr.
 




FÆLDER.



Til fælde aktiviteten, har vi valgt kartoffel fælde, da dette er en nem og ikke mindst sjov måde at lave en aktivitet på. Som i overnævnte aktivitet er der her fokus på motorik hos børn i alderen 4-6år.

Til aktiviteten skal anvendes følgende:
1-2 store bagekartofler
1 kniv (når det er børn i denne aldersgruppe, så er det vigtigt IKKE at udlevere de største og skarpeste knive du har i køkkenskuffen, en urtekniv er fin)
1 spiseske
2 tandstikker til hver kartoffel
1 håndskovl/skovl eller spade


Først skære du kartoflen over

Dernæst udhuler du kartoflen med skeen, og laver 2 huller i toppen af kartoflen, og så sætter du de to dele sammen, og for at holde dem sammen, så stikker du tandstikkerne igennem.

Så skal du finde dig et godt sted, hvor du tænker der er chance for dyrliv, her graver du et lille hul, hvor kartoflen bliver lagt, med åbningen opad.
Under udgravningen kan du være heldig, at finde nogle smådyr, her fandt vi en regnorm.



Mår du så har placeret dine fælder så skal de ligge 1-2 dage, herefter tømmes fælderne i en spand eller opvaskebalje, hvor man kan studere de dyr man har fanget, hvis man er så heldig at finde nogle.











Insekthold om vinteren.
Hvis man gerne vil have mange insekter i sin have, kan man lave et overvintringssted, til dem der går i vinterhi. Man kan lave en kvasbunke, hvilket er optimalt og meget simpel at lave. ligeledes kan man tage nogle gamle træstykker og lægge dem i jordbunden, dette giver et tørt og mulig frostfri miljø, ligeledes er dyrene i sikkerhed for evt. mulige "fjender". 





1 kommentar:

  1. Hej Hans
    Håber I snart er på højkant. Relevant aktivitet med fuglefodring - du må meget gerne inddrage din grundbog (kap.5.3 fugle i pædagogisk praksis). Du beskriver fint hvad I gør - tilføj også hvorfor, altså nogle pædagogisk-didaktiske overvejelser. Underbyg disse med relevante dele fra grundbogen. Hvilke fugle forestiller I jer kommer til foderautomaten - hvilken type af foder er velegnet til hvilke fugle? Hvilken fødesøgningsadfærd har de forskelle standfugle - spiser de ved automaten?, snupper de maden og flyver væk?, spiser de på jorden.
    De samme kommentarer er relevante ift. dit kartoffelfælde forløb - læs kap.5.2 hvirvelløse dyr i pædagogisk praksis og inddrag eksempelvis kap. 6.1 Naturvidenskabelige kompetencer i dine pædagogisk-didaktiske overvejelser.

    SvarSlet

Udviklings projekt 1

 Udviklings projekt 1 Udviklingsprojekt   1. Undring / problemstilling – Hvad er det, der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Re...