Den første af mine aktiviteter bliver en science tilgang. Hvad er det mest spændende insekt i skoven.
Målgruppen er den ældste gruppe i børnehaven.
Inden turen i skoven har jeg selv brugt meget tid på at læse omkring de pædagogiske tiltag jeg kan lave med børnene i skoven.
Inden vi tager i skoven, har vi brugt nogle dage på at snakke og se billeder/tegninger af de forskellige insekter vi kan finde i skoven. Der bliver snakket en del om hvilke dyr der er størst mulighed for at fange i februar måned og hvad børnene selv forventer at finde.
Ude i skoven tager vi på insekt jagt. Vi leder efter dem i jorden, under blade og grene, i vandhullet og i træerne.
De didaktiske overvejelser.
At give børnene muligheden for at bygge bro mellem den viden de har fået ved de ting vi har snakket om hjemme fra, og til oplevelsen i skoven. Her kan vi koble inde og ude oplevelsen sammen.
Hvordan kan jeg se om børnene har fået noget ud af det.
Kan de tegne de insekter vi har set? Kan de huske forskel på en bille og en snegl.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar